dinsdag, augustus 27, 2024

Sloop Schaapherderstraat in het hartje van Spoorwijk


De laatste bewoners van de Schaapherderstraat: 'Het was een gezellige volkswijk'

indebuurt.nlHet is een van de laatste keren dat Jolanda en Silvina een rondje maken door de Schaapherderstraat in het hartje van Spoorwijk. Hun levendige herinneringen geven een goed beeld van hoe gezellig deze volksbuurt was. Nu zijn de meeste huizen leeg, met de ramen dichtgetimmerd. Binnenkort gaan de 221 sociale huurwoningen tegen de vlakte.

“Voor mijn deur had je de hele dag zon, dus daar zaten we vaak tot laat. In de zomer speelden we met z’n allen in een groot zwembad”, vertelt Silvina, bewoonster van het hofje van de Schaapherderstraat.

Jolanda, bewoner van de Schaapsherdersstraat en omg. Foto indebuurt
© Jolanda, bewoner van de Schaapsherdersstraat en omg. Foto indebuurt

Ouders

De 51-jarige Haagse Silvina woont al veertig jaar in deze wijk, eerst bij haar ouders en daarna alleen. “Het was mijn eerste woning”, vertelt ze. Net als veel andere wijkgenoten, woonden haar ouders om de hoek. Bij Jolanda woonden ze zelfs direct aan de overkant: “Mijn kinderen liepen zo naar opa en oma toe. Iedereen lette hier op elkaars kinderen en als er iemand ziek was, werd er voor diegene gezorgd. Dit is echt een volkswijk.”

Silvina, bewoner van de Schaapherderstraat en omg. Foto indebuurt
Silvina, bewoner van de Schaapherderstraat en omg. Foto indebuurt

Ook de feestdagen werden altijd samen gevierd. “In het plantsoentje in het hofje groeide van alles, zelfs pompoenen! Die holden we dan uit met Halloween”, aldus Silvina.

Jolanda, of Jootje zoals ze in de straat genoemd wordt, heeft haar huisnummer als aandenken meegenomen. Ze heeft een nieuwe woning in de straat erachter. Ook haar moeder heeft een nieuw plekje gevonden. “Mijn vader is vier jaar geleden hier overleden. Mijn moeder moet nog even wennen aan haar nieuwe huis. Ik zit wel goed, maar het is toch anders…”

Jolanda, bewoner van de Schaapherderstraat en omg. Foto indebuurt
Jolanda, bewoner van de Schaapherderstraat en omg. Foto indebuurt

Adhoc

Tijdens het rondje door de wijk komen we de 28-jarige Roos tegen. Ze sleept planken laminaat naar de vuilcontainer. Ze huurt bij Ad Hoc een woning in de straat. “Mijn relatie ging uit, dus ik moest snel een woning hebben, via Ad Hoc lukte dat. Drie maanden geleden kreeg ik de sleutel. Maar twee dagen later hoorde ik dat ik er op 2 september, op mijn verjaardag, alweer uit moet. Ik heb dus maar mijn spullen niet uitgepakt”, vertelt Roos. “Het is echt een gezellige buurt. Al snel heb ik mensen leren kennen. Het is dan ook zo jammer dat ik nu alweer moet vertrekken. Gelukkig heb ik al een andere woning gevonden, maar wel aan de andere kant van de stad.”

Roos, bewoner van de Schaapherderstraat en omg. Foto indebuurt
Roos, bewoner van de Schaapherderstraat en omg. Foto indebuurt

Al lopend door de verschillende straten kunnen Jolanda en Silvina over elke straathoek wel iets vertellen. Zoals over de klassiek ogende lantaarnpalen, die bijna vervangen waren door moderne lichten, of de muurschilderingen bij het pleintje waar iedereen als kind speelde. “Zo’n buurtje vind je nooit meer.” Silvina moet even haar tranen wegslikken. “Ik begrijp gewoon niet waarom we weg moeten.”

Nieuwbouw

De Schaapherderstraat ligt in het hart van Spoorwijk. Deze wijk is begin twintigste eeuw gebouwd en bestaat vooral uit kleine arbeiderswoningen. Op maandag 2 september moeten alle bewoners weg zijn. Vervolgens begint in oktober de sloop van 221 sociale huurwoningen in de Schaapherderstraat en zeven omliggende straten. “Zodat de buurt straks weer mooi en leefbaarder is”, zo lezen we bij projectontwikkelaar Hofwonen.

De gemeente legt uit dat de woningen verouderd zijn en daarom is de sloop nodig. “Er is binnen snel last van geluidsoverdracht en in veel woningen zit schimmel. Daarbij voldoen de huizen qua indeling en grootte niet meer aan de normen van nu.”

Ook is in het nieuwbouwplan te lezen dat er net zoveel sociale woningen terugkomen als dat er stonden, plus 43 koopwoningen. Verder moet de wijk groener worden. Zo wordt de Amazonestraat autovrij. De parkeerplaatsen verdwijnen hier en maken plaats voor bomen en beplanting. Het hofje waar Silvina woonde komt weer terug, alleen dan in een iets andere vorm.

Of Silvina en Jolanda zelf ook terugkeren is nog de vraag. Als oorspronkelijke bewoners krijgen ze wel voorrang in het huren van een nieuwe woning. “Ik mis mijn buurtje, en ik weet niet of het ooit nog hetzelfde wordt”, zegt Silvina.

Laatste dagen van de Schaapsherdersstraat en omg. Foto indebuurt
Laatste dagen van de Schaapsherdersstraat en omg. Foto indebuurt
Dit is een artikel van indebuurt Den Haag. Op indebuurt.nl lees je over mooie plekken, nieuwe winkels, inspirerende inwoners en ondernemers, eten en drinken, wonen en uitgaan. En dat allemaal over jouw stad!

Lees: De laatste bewoners van de Schaapherderstraat: 'Het was een gezellige volkswijk' | Den Haag | AD.nl 26.08.2024