zondag, januari 28, 2024

Koffiehuis van Leo in Laak opnieuw te koop: 'Ik ben er helemaal klaar mee'

Leo Dommanschet
Leo Dommanschet© Den Haag FM
DEN HAAG - Leo Dommanschet van Leo's Koffiehuis stopt ermee. De Hagenaar die al vijftien jaar met zijn koffiehuis te vinden is in het Haagse Laakkwartier, heeft zijn zaak te koop gezet. 'Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Die tijd is voor mij nu aangebroken', zegt de ondernemer tegen Omroep West.
Het is voor de 64-jarige Dommanschet niet de eerste keer dat hij zijn bedrijf te koop zet. In 2022 zorgde een reeks diefstallen, inbraken en zelfs een beroving ervoor dat het koffiehuis in de verkoop belandde. Als naderhand blijkt dat er geen serieuze geïnteresseerden zijn, besluit de uitbater toch door te gaan.
Leo kreeg na alle incidenten en na het bekendmaken van zijn besluit om te stoppen enorm veel lieve reacties van klanten, maar ook van wildvreemden. Iemand stuurde hem zelfs een kaart uit Amsterdam. Toch heeft hij na twee jaar ondernemen besloten om zijn zaak nu opnieuw in de verkoop te zetten. 'Het is alles bij elkaar. Het weer, de mensen en de vele regeltjes in dit land. Ik ben er helemaal klaar mee', verzucht de horecaman.

Ideaal scenario

Inmiddels hebben twee serieuze kandidaten zich bij hem gemeld. Een van hen zal de vraagprijs van 55.000 euro moeten betalen. Voor de ondernemer moet nog blijken hoe de onderhandelingen lopen en tot die tijd blijft het koffiehuis gewoon open. Wel heeft hij zelf al in gedachten wanneer hij de sleutel het liefst wil overdragen.
Ook hoopt de Hagenaar stiekem dat de nieuwe eigenaren doorgaan met zijn concept. 'Op 2 mei wil ik hier mijn 65ste verjaardag vieren. Drie dagen later, op Bevrijdingsdag, hoop ik dan de sleutel over te kunnen dragen. Dat lijkt mij een nobel streven. Er zijn hier in de afgelopen vijftien jaar zoveel mooie dingen gebeurd en ik hoop echt dat er iemand komt die de zaak van mij overneemt.'

Leven na de zaak

Over de toekomst na de verkoop is de café-eigenaar helder. Het liefst ruilt hij de straten van de Haagse wijk Laakkwartier in voor een warm klimaat met lekker eten. 'De regen en kou staan mij steeds meer tegen. Daarnaast zie ik de wijk hier achteruit gaan en lijkt het wel of de bewoners alleen nog maar gepest worden, in plaats van geholpen. Mijn vrouw en ik oriënteren ons daarom op de mogelijkheden om in Spanje te gaan wonen.'
Toch zijn er ook nog leuke dingen in Nederland waar de horecaman naar uitkijkt als hij straks zijn zaak verkocht heeft. 'In de zomer kan ik erg genieten van de twee boten die we hebben. Samen met mijn vrouw en vrienden varen we dan rond bij de Kaag. Daar kan ik erg naar uitkijken.'

Lees: Koffiehuis van Leo opnieuw te koop: 'Ik ben er helemaal klaar mee' - Den Haag FM 24.01.2024