dinsdag, augustus 20, 2024

Don Bosco’s Vakantiebos is niet meer weg te denken uit Rijswijk

Don Bosco’s Vakantiebos is niet meer weg te denken uit Rijswijk

Elke dag van het Vakantiebos is het feest voor Emma, Sandro, Bella en Rayshawn (v.l.n.r.).
Elke dag van het Vakantiebos is het feest voor Emma, Sandro, Bella en Rayshawn (v.l.n.r.). (Foto: Robert Heijdemann)

Door: Robert Heijdemann

“De eerste week is achter de rug. We genieten van het prachtige weer. Woensdagmiddag hebben alle kinderen samen buiten gespeeld, dat vinden ze leuk, dan is het feest. Met stormbanen, een rodeostier, echte papegaaien, waterspelletjes “, vertelt Marlies Cuppen. Als meisje van tien jaar kwam ze hier voor het eerst. Nu heeft zij de leiding bij het jongerencentrum aan het Julialaantje. 


Vrienden maken

“Zet een groepje kinderen bij elkaar en snel ontstaan vriendschappen. Ze komen alleen en gaan samen de deur uit”, vult Marlies aan. Het Vakantiebos is tijdloos. De kinderen vinden het fantastisch. “Van de week speelden we het witte sokken spel, dat speelde ik 25 jaar geleden ook. Dat blijft gewoon leuk”. De kinderen krijgen witte sokken aan, die moeten ze de hele dag zo schoon mogelijk houden. Met spelletjes kunnen ze waspoeder verdienen om de sokken aan het eind van de dag te wassen. De schoonste sokken winnen. “Elke dag hebben we nieuwe verrassingen. We blijven verzinnen maar de klassiekers die houden we erin, zoals de piraten dag, als alle spelletjes in het teken staan van piraten.” 

Hier ligt mijn passie

Bij de kleintjes vinden we ‘juf’ Bella. “Ik was 14 jaar toen ik hier op vrijdagavond kwam voor de tieneractiviteiten. Film gekeken, geslapen, pizza’s gemaakt. Dat vond ik superleuk”. Toen ze ‘te oud om mee te doen’ werd, besloot ze vrijwilliger te worden. “Ik wist wel dat ik met kinderen wilde gaan werken, dus ben de lerarenkant opgegaan. Bij Don Bosco kreeg ik echt de bevestiging dat ik met jongeren wilde werken. Het geeft je een heel voldaan gevoel, want je maakt ze blij. Ik ben hier nooit meer weggegaan. Dit is nu mijn tiende vakantiebos”. Naast de activiteiten in de vakanties zijn er door het jaar heen verschillende clubjes zoals het Kookclubje, sportclubje en taalclubje. “We hebben ook het programma ‘tweede thuis’, voor kinderen die het thuis wat moelijker hebben. met activiteiten helpen we ze. Door de spelletjes komen ze los.”

Hier vakantie vieren

Bij het Vakantiebos komen de kinderen om vakantie te vieren en te spelen. Dat is zo leuk, want in deze tijd spelen kinderen niet meer veel buiten. Hier kunnen ze wel de hele dag buiten spelen en zomer vieren. Bella: “Je bouwt wel een speciale band met ze op. Kindjes zijn als ze voor het eerst komen een beetje zenuwachtig. Als mamma weggaat moeten ze soms huilen. Maar aan het eind van de dag gaan ze met een lach op hun gezicht naar huis om de ouders te vertellen wat ze allemaal hebben gedaan en meegemaakt. Dan weet je dat je goed bezig bent.” Is Don Bosco belangrijk voor de kinderen vragen we aan Bella: “Bij Don Bosco voelen de kinderen zich thuis. Ze voelen zich hier goed. Alle kinderen zijn hier welkom, elke dag. Wanneer kinderen komen staan we voor ze klaar met activiteiten. Door het contact en vertrouwen dat je krijgt, kan je ze ook helpen als ze een probleem hebben of hun verhaal kwijt willen.”


Vriendschappen zijn snel gemaakt tijdens het Vakantiebos. - Privéfoto

Eigen kookcursussen

Sandro is ‘pas’ drie jaar bij Don Bosco. “Ik was kok en op de voetbalclub kwam ik spelers tegen die bij Don Bosco actief waren. Tijdens Halloween heb ik hier geholpen. Met verkleden en dansen. Dat was zo leuk dat ik elke week terug bleef komen”. Dit jaar heeft hij zijn eigen zes-wekelijkse kookcursussen voor kinderen van alle leeftijden. “Het is leuk om ze uit te dagen met hele aparte recepten waar ze wel mee uit de voeten kunnen. En het werkt elke week weer, zo leuk om bezig te zien. Met acht kindjes in de keuken. Negen jarigen kunnen al snel goed koken. En trots dat ze zijn om na afloop het resultaat mee maar huis nemen”.

Boterhammen smeren

Don Bosco verzorgt ook voor twee basisscholen het overblijven tussen de middag. “Met een hele groep vrijwilligers halen we de kinderen op van school, hier eten ze hun boterhammetjes, en spelen ze. We hebben een voetbalveld. En als het regent spelen we trefbal in de grote zaal. Tenslotte brengen we ze weer terug. Na school komen deze en ook veel andere kinderen naar Don Bosco om gezellig te spelen met elkaar. “Als je een luisterend oor hebt voor de kinderen dan krijg je een goed contact. Het is mooi om te zien dat naarmate de kinderen hier langer komen ze ook zekerder worden en leuk met elkaar omgaan. Meewerken om de kinderen een beetje steun in het leven te geven, dat vind ik het mooiste dat er is”.

Gezellig spelen

Bij het eten tussen de middag schuiven we aan bij twee deelnemers. Emma van 5 en Rayshawn van 11 jaar. Emma is net begonnen aan haar banaan. Die energie heeft ze wel nodig want ze heeft een drukke ochtend achter de rug. “Ik heb al veel nieuwe vriendjes”, vertrouwt ze ons toe. Zenuwachtig was ze niet de eerste dag. “Ik kom al voor de tweede keer. We hebben al heel veel spelletjes gedaan. Veel met water, dat is leuk net als het springkussen. Allemaal leuke dingen”. Ze heeft ook nog een jonger zusje. “Dat is Milou maar die is pas drie, die komt volgend jaar ook”

Lang uitslapen

Rayshawn komt al vanaf zijn vierde jaar bij Don Bosco. “Lekker drie weken in de zomer hier spelen, maar ook in de mei vakantie en herfstvakantie. Ik zie dan ook mijn vrienden weer die ik hier heb leren kennen”. De eerste keer was een beetje eng, maar zijn grote broer was er ook bij. “Hij is al 15 en komt volgende week ook weer, maar nu is hij aan het werk bij AH”. Hij vertelt dat de lange schoolvakantie met het Vakantiebos sneller voorbij gaat. “Anders verveel je je maar, slaap je uit en kijk je veel televisie. Hier mag je heel veel en ben je lekker bezig. De komende jaren wel ik wel blijven komen”.


Ook het verffeest is een jaarlijks onderdeel van het Vakantiebos. - Privéfoto

Het team en de 70 vrijwilligers leveren deze weken met het Vakantiebos elke dag weer een mooie prestatie. Ze zorgen dat 200 kinderen een onvergetelijke vakantie hebben. Overigens voor veel vrijwilligers is het ook hun vakantie. Zij nemen hun vakantiedagen op om er bij het Vakantiebos bij te zijn.

Meer: Don bosco

Meer: don bosco (rodi.nl)

Lees: ‘Don Bosco is belangrijk in het leven van kinderen’ | Al het nieuws uit Rijswijk (rodi.nl) 23.08.2024

Lees: Don Bosco’s Vakantiebos is niet meer weg te denken uit Rijswijk | Al het nieuws uit Rijswijk (rodi.nl) 15.08.2024