AD 22.01.2018 Iedereen had het graag anders gezien,
maar het verkeer in de stad blijft ondanks (preventieve) inspanningen als
verkeerslessen en herinrichtingen van wegen geregeld tot slachtoffers leiden.
,,De grote, gevaarlijke
verkeersplekken hebben we in Den Haag de afgelopen twintig jaar wel zo'n beetje
opgelost'', zegt Richard van der Ark, programmaleider verkeersveiligheid bij de
gemeente Den Haag. Toch blijft er altijd werk aan de winkel. Prioriteit heeft
het oplossen van zogeheten blackspots. Dat zijn plekken in de stad die er qua
aantal ongelukken negatief uitspringen.
De officiële definitie die Den Haag hanteert voor een blackspot is minimaal
vier gewonden in de periode van 2014 tot en met 2016, terwijl er van 2012 tot
en met september vorig jaar minstens zes ongevallen met slachtoffers moeten
zijn voorgevallen. Eind vorig jaar is zo een lijst van negentien blackspots
opgesteld waar Van der Ark en zijn collega's dit jaar en volgend jaar de tanden
in zetten om ongevallen te voorkomen.
,,Het betekent niet dat al die kruispunten in deze twee jaar op de schop gaan.
Een deel van de maatregelen die wij bedenken om de verkeersveiligheid te
verbeteren, lift mee met groot onderhoud. Als bijvoorbeeld het asfalt vervangen
moet worden, of als ergens wegen opengebroken worden om het riool te vervangen.
Dan passen wij ons aan op de planning van die grote projecten.''
Chaotische plek
De eerste Haagse
blackspot die dit jaar wordt aangepakt, vanaf eind april tot het begin van de
zomer, is de kruising van de Gouverneurlaan met de De Genestetlaan, bij het
Jonckbloetplein in Laak. ,,Een chaotische plek'', noemt Van der Ark het
kruispunt. Er rijden auto's, fietsers, vrachtwagens, bussen én de tramlijnen 16
en 17. Daarnaast zijn er op en rond de kruising veel voetgangers te vinden.
Van der Ark: ,,Men kan op de De Genestetlaan en Gouverneurlaan geregeld niet
goed zien wat er gebeurt. Dat komt omdat het middelpunt van de kruising vaak
vol voertuigen staat die willen afslaan, maar eerst het rechtdoorgaande verkeer
voor moeten laten gaan. De zichtlijnen van automobilisten worden geblokkeerd.''
Een ander minpunt is dat er geen vrijliggende fietspaden zijn. Fietsers kunnen
bij de overgangen niet afgeschermd van de auto's wachten op hun beurt om over
te steken.
Om de boel overzichtelijker te maken komen er op drie hoeken van de kruising
vrijliggende fietspaden. Op de hoek van het 'Rijswijkse' stukje De Genestetlaan
naar de Gouverneurlaan wordt op een iets andere manier de veiligheid van
fietsers verbeterd. Voor voetgangers wordt het ook prettiger. Door de aanleg
van middenbermen kan, als iemand bijvoorbeeld vanwege diens hoge leeftijd wat
langzamer is, de straat in twee fases worden overgestoken.
Verkeerslichten
Verder krijgen de
verkeerslichten voor deze kruising een andere afstelling. Voor het linksafslaand
verkeer op de De Genestetlaan wordt straks apart groen licht gegeven. Hierdoor
wordt het minder vol op de kruising en wordt zo het overzicht verbeterd.
,,Verkeerslichten anders afstellen lijkt heel simpel, maar als je het niet goed
doet heb je zo een file van hier tot Tokio'', legt de gemeenteambtenaar uit.
,,De afwisseling tussen rood en groen mag niet te lang duren want dan gaan
bestuurders zich ergeren en rijden ze bijvoorbeeld vaker door oranje wat de
veiligheid weer vermindert.''
In de tweede helft van dit jaar melden aannemers zich in opdracht van de
gemeente in ieder geval nog bij twee andere kruispunten in de stad.
Zo wordt in stadsdeel Escamp de overgang van de Maartensdijklaan en de
Hengelolaan verbeterd. ,,Het is een voorrangsknelpunt. Verkeer van de
Maartensdijklaan raast hier vaak het kruispunt met de Hengelolaan over zonder
voorrang te verlenen'', legt de Haagse programmaleider verkeersveiligheid uit.
De kern van de veranderingen is opnieuw het verbeteren van het overzicht ter
plaatse. ,,De opstelruimtes voor de auto's worden groter gemaakt. Bestuurders
kunnen dan in meer stapjes oversteken. Verder krijgt het fietspad rood asfalt
op de kruising; dat geeft hen voorrang.'' Het is de bedoeling om deze blackspot
voor de kerst klaar te hebben.
Bij het voorrangskruispunt van de steeds drukker wordende Erasmusweg met de
Poeldijkseweg, nabij Hippisch Centrum Westland, wordt dit jaar eveneens
ingegrepen. De inrichting van deze 50 km/u-weg, 'die uitnodigt tot te hard
rijden', is volgens deskundigen van de gemeente 'vrij gedateerd'.
Snelheid
,,Dit is een
ingewikkeld project'', stelt Van der Ark. Daarom is de aanpak ook in tweeën
geknipt. Om de verkeersveiligheid van deze locatie op korte termijn naar een
hoger plan te trekken wordt de rijbaan versmald met als doel de snelheid te
drukken. Ook komt het opstelvak voor rechtsafslaand verkeer vanuit het Westland
naar de Poeldijkseweg te vervallen. Van der Ark haast zich te vertellen dat het
desondanks mogelijk blijft om gewoon rechtsaf te slaan. ,,Het is alleen geen
aparte voorsorteerstrook meer. En dat gaat niet tot extra opstoppingen
leiden.''
Deze ingreep maakt de lengte van de oversteek voor fietsers en scooterrijders
korter en, zo is bedacht door de gemeentelijke verkeersafdeling, vermindert het
aantal 'afdekongevallen'. Bij dit soort ongelukken worden tweewielers
aangereden doordat het zicht op hen wordt ontnomen omdat de auto op de ene
rijstrook wel stopt en de wagen op de andere rijstrook niet.
Op de langere termijn ziet Den Haag het liefst dat de kruising
Erasmusweg/Poeldijkseweg wordt heringericht tot een rotonde. Maar dit kan pas
als er een (financieel) fiat wordt gegeven om het even verderop gelegen
kruispunt van de Erasmusweg met de Lozerlaan/ Wippolderlaan (N211)
ongelijkvloers te maken. Óf en wanneer dat gebeurt, is op dit moment nog
onduidelijk.
50 kilometer
Verreweg de meeste
slachtoffers, liefst 85 procent, vallen in Den Haag op wegen waar een
maximumsnelheid van 50
kilometer per uur geldt. Het aantal slachtoffers is het
hoogst onder brom- en snorfietsers, terwijl ze een relatief bescheiden deel van
de verkeersdeelnemerspopulatie zijn. Direct daarna komen fietsers en
automobilisten.
Uit een analyse van de verkeersveiligheid in de stad blijkt verder dat
ongevallen vaak plaatsvinden in het centrum en in Laak - gebieden met de
hoogste bevolkingsdichtheid - en veel minder in naoorlogse woonwijken als de
Vinexwijken Leidschenveen, Ypenburg en Wateringse Veld.
,,Met bepaalde weginrichtingen proberen we ongelukken te voorkomen, maar
desondanks zien we het aantal ongevallen de laatste tijd toenemen. Dat komt
vaak door verkeerd verkeersgedrag'', besluit Van der Ark. ,,Zolang mensen
straatraces houden, dronken in de auto stappen, maximum snelheden negeren,
beschonken zonder licht terug naar huis fietsen, op hun smartphone kijken of
niks horen omdat de muziek op hun oordoppen zo hard staat, blijven ongelukken
met letsel helaas bestaan.''
Reageren? hc.lezers@ad.nl
Den HaagFM 15.01.2018 Het
kruispunt Waldorpstraat-Hildebrandstraat-Neherkade is de meest
verkeersonveilige plek Den Haag. In de periode 2014-2016 werden op deze plek 45
ongelukken geregistreerd. Hierbij raakten zeven mensen gewond. Het kruispunt
staat daarmee op de vierde plaats in de lijst van gevaarlijkste kruispunten van
ons land.
Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat Nederland in totaal 1.186
rotondes, kruispunten en wegdelen telt waar in drie jaar tijd minimaal tien
ongelukken zijn geregistreerd door politie en Rijkswaterstaat. Die zijn volgens
de gegevens samen goed voor ruim 17.000 ongelukken in drie jaar tijd. Daarbij
vielen in totaal 2.658 slachtoffers, zowel doden als gewonden.
Volgens hoogleraar
transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft bewijzen de cijfers dat er werk
aan de winkel is. “De verkeersveiligheid in Nederland behoorde jaren tot de
beste van Europa. De afgelopen tien, vijftien jaar zijn we afgezakt. Het lijkt
erop dat verkeersveiligheid niet meer zo’n prioriteit heeft”, zegt Van Wee
tegen RTL.
Andere ‘onveilige’
Haagse kruispunten:
Erasmusweg (30 ongelukken, 12 slachtoffers)
Lutherse Burgwal (29 ongelukken, 2 slachtoffers)
Kamperfoeliestraat (25 ongelukken, 9 slachtoffers) ...lees meer
Gerelateerd;
OmroepWest 15.01.2018 De gemeente Den Haag zegt dat het kruispunt
van de Hildebrandstraat/Waldorpstraat/Neherkade in Den Haag gevaarlijk is.
Tegelijkertijd maakt de gemeente duidelijk dat de verkeersveiligheid daar
voorlopig niet wordt aangepakt. De benodigde 25 tot 30 miljoen euro is
'momenteel niet voor handen'.
Volgens RTL Nieuws was het kruispunt
Hildebrandstraat/Waldorpstraat/Neherkade de gevaarlijkste kruising van Den
Haag. Daaruit blijkt dat er tussen 1 januari 2014 en 31 december 2016 maar
liefst 45 ongelukken zijn gebeurd. Maar de cijfers uit het onderzoek van RTL
Nieuws komen niet overeen met die van de gemeente. Inmiddels heeft RTL het
onderzoek zelf inmiddels ingetrokken.
'De Hildebrandstraat/Waldorpstraat/Neherkade komt bij de gemeente
anders naar voren dan de meting van RTL Nieuws. Dat komt doordat wij alleen
ongevallen met letsel aan personen meetellen. Uit onze cijfers blijkt dat op
dit kruispunt twee ongevallen met slachtoffers zijn gebeurd', aldus de
gemeente.
Kruispunt
aanpakken
Om het gevaarlijke kruispunt aan te pakken heeft de gemeente een
aantal oplossingen laten uitzoeken. 'Er is in kaart gebracht hoe we het beste
de veiligheid kunnen verbeteren en het kruispunt beter oversteekbaar kunnen
maken voor de fiets.
Uit dit onderzoek kwam naar voren dat een ongelijkvloers kruispunt
hiervoor de meest geschikte oplossing biedt.' Maar de 25 tot 30 miljoen euro
die ervoor nodig is, wordt hier voorlopig niet voor vrijgemaakt.
Andere
kruisingen
De Erasmusweg-Poeldijkseweg wordt in 2018 op een aantal punten
aangepast. Zo vervalt het opstelvak voor rechtsafslaand verkeer vanuit Westland
en komt er belijning in middenberm. Ook worden automobilisten na aanpassingen
op de Poeldijkseweg volgens de gemeente 'gedwongen meer op fietsers te letten.'
Dit jaar laat de gemeente nog onderzoek doen naar de
veiligheidssituatie op het kruispunt Kamperfoeliestraat-Loosduinseweg en
bekijkt dan of er maatregelen noodzakelijk zijn.
Meer
over dit onderwerp:
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home