dinsdag, januari 16, 2018

Kruising Gouverneurlaan met de De Genestetlaan, bij Jonckbloetplein en Waldorpstraat-Hildebrandstraat-Neherkade zijn de meest verkeersonveilige kruisingen


AD 22.01.2018 Iedereen had het graag anders gezien, maar het verkeer in de stad blijft ondanks (preventieve) inspanningen als verkeerslessen en herinrichtingen van wegen geregeld tot slachtoffers leiden.
,,De grote, gevaarlijke verkeersplekken hebben we in Den Haag de afgelopen twintig jaar wel zo'n beetje opgelost'', zegt Richard van der Ark, programmaleider verkeersveiligheid bij de gemeente Den Haag. Toch blijft er altijd werk aan de winkel. Prioriteit heeft het oplossen van zogeheten blackspots. Dat zijn plekken in de stad die er qua aantal ongelukken negatief uitspringen.

De officiële definitie die Den Haag hanteert voor een blackspot is minimaal vier gewonden in de periode van 2014 tot en met 2016, terwijl er van 2012 tot en met september vorig jaar minstens zes ongevallen met slachtoffers moeten zijn voorgevallen. Eind vorig jaar is zo een lijst van negentien blackspots opgesteld waar Van der Ark en zijn collega's dit jaar en volgend jaar de tanden in zetten om ongevallen te voorkomen.

,,Het betekent niet dat al die kruispunten in deze twee jaar op de schop gaan. Een deel van de maatregelen die wij bedenken om de verkeersveiligheid te verbeteren, lift mee met groot onderhoud. Als bijvoorbeeld het asfalt vervangen moet worden, of als ergens wegen opengebroken worden om het riool te vervangen. Dan passen wij ons aan op de planning van die grote projecten.''

Chaotische plek

De eerste Haagse blackspot die dit jaar wordt aangepakt, vanaf eind april tot het begin van de zomer, is de kruising van de Gouverneurlaan met de De Genestetlaan, bij het Jonckbloetplein in Laak. ,,Een chaotische plek'', noemt Van der Ark het kruispunt. Er rijden auto's, fietsers, vrachtwagens, bussen én de tramlijnen 16 en 17. Daarnaast zijn er op en rond de kruising veel voetgangers te vinden.

Van der Ark: ,,Men kan op de De Genestetlaan en Gouverneurlaan geregeld niet goed zien wat er gebeurt. Dat komt omdat het middelpunt van de kruising vaak vol voertuigen staat die willen afslaan, maar eerst het rechtdoorgaande verkeer voor moeten laten gaan. De zichtlijnen van automobilisten worden geblokkeerd.'' Een ander minpunt is dat er geen vrijliggende fietspaden zijn. Fietsers kunnen bij de overgangen niet afgeschermd van de auto's wachten op hun beurt om over te steken.

Om de boel overzichtelijker te maken komen er op drie hoeken van de kruising vrijliggende fietspaden. Op de hoek van het 'Rijswijkse' stukje De Genestetlaan naar de Gouverneurlaan wordt op een iets andere manier de veiligheid van fietsers verbeterd. Voor voetgangers wordt het ook prettiger. Door de aanleg van middenbermen kan, als iemand bijvoorbeeld vanwege diens hoge leeftijd wat langzamer is, de straat in twee fases worden overgestoken.

Verkeerslichten

Verder krijgen de verkeerslichten voor deze kruising een andere afstelling. Voor het linksafslaand verkeer op de De Genestetlaan wordt straks apart groen licht gegeven. Hierdoor wordt het minder vol op de kruising en wordt zo het overzicht verbeterd. ,,Verkeerslichten anders afstellen lijkt heel simpel, maar als je het niet goed doet heb je zo een file van hier tot Tokio'', legt de gemeenteambtenaar uit. ,,De afwisseling tussen rood en groen mag niet te lang duren want dan gaan bestuurders zich ergeren en rijden ze bijvoorbeeld vaker door oranje wat de veiligheid weer vermindert.''

In de tweede helft van dit jaar melden aannemers zich in opdracht van de gemeente in ieder geval nog bij twee andere kruispunten in de stad.

Zo wordt in stadsdeel Escamp de overgang van de Maartensdijklaan en de Hengelolaan verbeterd. ,,Het is een voorrangsknelpunt. Verkeer van de Maartensdijklaan raast hier vaak het kruispunt met de Hengelolaan over zonder voorrang te verlenen'', legt de Haagse programmaleider verkeersveiligheid uit.

De kern van de veranderingen is opnieuw het verbeteren van het overzicht ter plaatse. ,,De opstelruimtes voor de auto's worden groter gemaakt. Bestuurders kunnen dan in meer stapjes oversteken. Verder krijgt het fietspad rood asfalt op de kruising; dat geeft hen voorrang.'' Het is de bedoeling om deze blackspot voor de kerst klaar te hebben.

Bij het voorrangskruispunt van de steeds drukker wordende Erasmusweg met de Poeldijkseweg, nabij Hippisch Centrum Westland, wordt dit jaar eveneens ingegrepen. De inrichting van deze 50 km/u-weg, 'die uitnodigt tot te hard rijden', is volgens deskundigen van de gemeente 'vrij gedateerd'.
Snelheid
,,Dit is een ingewikkeld project'', stelt Van der Ark. Daarom is de aanpak ook in tweeën geknipt. Om de verkeersveiligheid van deze locatie op korte termijn naar een hoger plan te trekken wordt de rijbaan versmald met als doel de snelheid te drukken. Ook komt het opstelvak voor rechtsafslaand verkeer vanuit het Westland naar de Poeldijkseweg te vervallen. Van der Ark haast zich te vertellen dat het desondanks mogelijk blijft om gewoon rechtsaf te slaan. ,,Het is alleen geen aparte voorsorteerstrook meer. En dat gaat niet tot extra opstoppingen leiden.''

Deze ingreep maakt de lengte van de oversteek voor fietsers en scooterrijders korter en, zo is bedacht door de gemeentelijke verkeersafdeling, vermindert het aantal 'afdekongevallen'. Bij dit soort ongelukken worden tweewielers aangereden doordat het zicht op hen wordt ontnomen omdat de auto op de ene rijstrook wel stopt en de wagen op de andere rijstrook niet.

Op de langere termijn ziet Den Haag het liefst dat de kruising Erasmusweg/Poeldijkseweg wordt heringericht tot een rotonde. Maar dit kan pas als er een (financieel) fiat wordt gegeven om het even verderop gelegen kruispunt van de Erasmusweg met de Lozerlaan/ Wippolderlaan (N211) ongelijkvloers te maken. Óf en wanneer dat gebeurt, is op dit moment nog onduidelijk.

50 kilometer

Verreweg de meeste slachtoffers, liefst 85 procent, vallen in Den Haag op wegen waar een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt. Het aantal slachtoffers is het hoogst onder brom- en snorfietsers, terwijl ze een relatief bescheiden deel van de verkeersdeelnemerspopulatie zijn. Direct daarna komen fietsers en automobilisten.

Uit een analyse van de verkeersveiligheid in de stad blijkt verder dat ongevallen vaak plaatsvinden in het centrum en in Laak - gebieden met de hoogste bevolkingsdichtheid - en veel minder in naoorlogse woonwijken als de Vinexwijken Leidschenveen, Ypenburg en Wateringse Veld.

,,Met bepaalde weginrichtingen proberen we ongelukken te voorkomen, maar desondanks zien we het aantal ongevallen de laatste tijd toenemen. Dat komt vaak door verkeerd verkeersgedrag'', besluit Van der Ark. ,,Zolang mensen straatraces houden, dronken in de auto stappen, maximum snelheden negeren, beschonken zonder licht terug naar huis fietsen, op hun smartphone kijken of niks horen omdat de muziek op hun oordoppen zo hard staat, blijven ongelukken met letsel helaas bestaan.''

Reageren? hc.lezers@ad.nl

Den HaagFM 15.01.2018  Het kruispunt Waldorpstraat-Hildebrandstraat-Neherkade is de meest verkeersonveilige plek Den Haag. In de periode 2014-2016 werden op deze plek 45 ongelukken geregistreerd. Hierbij raakten zeven mensen gewond. Het kruispunt staat daarmee op de vierde plaats in de lijst van gevaarlijkste kruispunten van ons land.

Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat Nederland in totaal 1.186 rotondes, kruispunten en wegdelen telt waar in drie jaar tijd minimaal tien ongelukken zijn geregistreerd door politie en Rijkswaterstaat. Die zijn volgens de gegevens samen goed voor ruim 17.000 ongelukken in drie jaar tijd. Daarbij vielen in totaal 2.658 slachtoffers, zowel doden als gewonden.

Volgens hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft bewijzen de cijfers dat er werk aan de winkel is. “De verkeersveiligheid in Nederland behoorde jaren tot de beste van Europa. De afgelopen tien, vijftien jaar zijn we afgezakt. Het lijkt erop dat verkeersveiligheid niet meer zo’n prioriteit heeft”, zegt Van Wee tegen RTL.
Andere ‘onveilige’ Haagse kruispunten:
Erasmusweg (30 ongelukken, 12 slachtoffers)
Lutherse Burgwal (29 ongelukken, 2 slachtoffers)
Kamperfoeliestraat (25 ongelukken, 9 slachtoffers)
...lees meer

Gerelateerd;



OmroepWest 15.01.2018 De gemeente Den Haag zegt dat het kruispunt van de Hildebrandstraat/Waldorpstraat/Neherkade in Den Haag gevaarlijk is. Tegelijkertijd maakt de gemeente duidelijk dat de verkeersveiligheid daar voorlopig niet wordt aangepakt. De benodigde 25 tot 30 miljoen euro is 'momenteel niet voor handen'.
Volgens RTL Nieuws was het kruispunt Hildebrandstraat/Waldorpstraat/Neherkade de gevaarlijkste kruising van Den Haag. Daaruit blijkt dat er tussen 1 januari 2014 en 31 december 2016 maar liefst 45 ongelukken zijn gebeurd. Maar de cijfers uit het onderzoek van RTL Nieuws komen niet overeen met die van de gemeente. Inmiddels heeft RTL het onderzoek zelf inmiddels ingetrokken.
'De Hildebrandstraat/Waldorpstraat/Neherkade komt bij de gemeente anders naar voren dan de meting van RTL Nieuws. Dat komt doordat wij alleen ongevallen met letsel aan personen meetellen. Uit onze cijfers blijkt dat op dit kruispunt twee ongevallen met slachtoffers zijn gebeurd', aldus de gemeente.

Kruispunt aanpakken

Om het gevaarlijke kruispunt aan te pakken heeft de gemeente een aantal oplossingen laten uitzoeken. 'Er is in kaart gebracht hoe we het beste de veiligheid kunnen verbeteren en het kruispunt beter oversteekbaar kunnen maken voor de fiets.
Uit dit onderzoek kwam naar voren dat een ongelijkvloers kruispunt hiervoor de meest geschikte oplossing biedt.' Maar de 25 tot 30 miljoen euro die ervoor nodig is, wordt hier voorlopig niet voor vrijgemaakt.

Andere kruisingen

De Erasmusweg-Poeldijkseweg wordt in 2018 op een aantal punten aangepast. Zo vervalt het opstelvak voor rechtsafslaand verkeer vanuit Westland en komt er belijning in middenberm. Ook worden automobilisten na aanpassingen op de Poeldijkseweg volgens de gemeente 'gedwongen meer op fietsers te letten.'  
Dit jaar laat de gemeente nog onderzoek doen naar de veiligheidssituatie op het kruispunt Kamperfoeliestraat-Loosduinseweg en bekijkt dan of er maatregelen noodzakelijk zijn. 
Meer over dit onderwerp: