Hulp bij taal en leesproblemen !!!
'Te veel en te moeilijk'
In dit gebouw krijgen nieuwkomers uit oorlogsgebied taallessen, worden onder meer volwassen Marokkaanse en Turkse Hagenaars onderwezen in de Nederlandse taal en krijgen autochtone Hagenezen als Rosetta lees- en schrijfles. ,,Dat gaat steeds beter. Korte woorden zijn het makkelijkst.'' Docente Agnes Rutges: ,,Laatst verwees de dokter je naar de orthopeed, maar dat woord was te lastig.''
Rosetta: ,,Die Latijnse woorden zeggen me niks. Folders gaan ook de prullenbak in en de kranten lees ik niet. Het is allemaal te veel, te moeilijk. Op internet raak ik ook de weg kwijt. Toen ik mijn 'elektriek' wilde bekijken had ik mezelf afgemeld.''
Leiendecker beschrijft in een notendop wat er gebeurt als je de Nederlandse taal amper of niet machtig bent: gezondheid, inkomen en veiligheid zijn in het geding. Omdat laaggeletterden de problemen vaak verdoezelen, met foefjes hun taalprobleem verhullen, loopt hun leven geregeld in de soep, merken ze bij ROC Mondriaan. ,,Dus de eerste echt grote opgave is om deze doelgroep te kennen en te bereiken, voordat we kunnen helpen'', zegt Ton Nieuwenhuis, projectleider van Doe weer mee. Dat is een initiatief om laaggeletterden te werven voor taalles. ,,De eisen in de maatschappij worden steeds hoger, maar je wordt nergens meer persoonlijk geholpen.''
Leiendeckers jeugd is getekend door een tour van tehuis naar tehuis door het hele land. Ze werd al vroeg uit huis geplaatst, omdat haar ouders haar verwaarloosden. Op school kon ze niet meekomen, maar in een tijdperk van persoonlijke behandelplannen en zorgbegeleiders kon Rosetta in de klas 'de plantjes water geven en thee halen'. ,,Ik mis de basis.''
Een half leven lang verbergt ze de taalgebreken. Totdat ze uiteindelijk via-via bij de taallessen van Agnes en Ton terechtkomt. Nu, zo'n acht jaar later, is ze zelf ambassadeur voor de taalschool. De Haagse uit Spoorwijk gaat de boer op om over taalproblemen te praten, met als doel om nog veel meer dan de huidige 6.500 laaggeletterde stadgenoten te bereiken voor lees- en schrijfles.
School
Eén van de andere grote persoonlijke overwinningen voor Rosetta: ze kan inmiddels op de scooter van Spoorwijk naar Scheveningen, voorheen ondenkbaar. ,,Van huis naar de super weet ik de weg, van huis naar school ook. Maar als ik een straat mis verdwaal ik zo. Nu ben ik echter een keer met iemand meegereden naar Scheveningen, naar het strand en de zee. Ik kan steeds meer de weide wereld in.''
Het succesverhaal van Rosetta is hoopgevend, maar het taalprobleem in Den Haag neemt eerder toe dan af, met nu gemiddeld 24 procent laaggeletterdheid. Dat is flink hoger dan in andere steden en een verdubbeling van het landelijke percentage (12 procent).
Het grote aantal nieuwkomers, migranten en laagopgeleiden speelt daarbij een rol. Het college wil een taaloffensief beginnen, maar daarvoor is nu geen geld. Ondertussen stijgt het niveau op overheidswebsites, in bedrijfsreclames en brochures en in de media.
Het basisschoolniveau (officieel
Dat niveau is te hoog gegrepen voor Rosetta. Maar ze leest de komende tijd stug door. Ook boeken. Het liefst verhalen over geloof en oorlog. De speciale, eenvoudig geschreven uitvoering van Herman Kochs bestseller Het Diner kon Rosetta niet bekoren: ,,Mwah. Ik houd meer van waargebeurde verhalen.''
Reageren? hc.lezers@ad.nl
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home