dinsdag, februari 18, 2014

Overlast betaald parkeren Spoorwijk versus Rijswijk



Waterbed-effect Spoorwijk versus Rijswijk.

Opvallend is dat er meer vrije parkeerplekken zijn ontstaan in de wijk. Dit is te verklaren vanwege het waterbed-effect. 

Een flink aantal bewoners parkeren hun auto nu namelijk  in Rijswijk. O.a. op de parkeerplaats  tegenover kinderopvang Blauwkapje op de Huis te Landelaan. Ook zorgt het nieuwe parkeerbeleid ervoor dat er nogal wat parkeeroverlast is ontstaan in oud-Rijswijk.

De gemeente Rijswijk heeft daarom zelfs een Noodverordening van kracht moeten laten gaan om dit probleem aan te pakken.  Een aantal bewoners aldaar steken namelijk de banden lek van de ‘foute’ parkeerders afkomstig uit Den Haag. zie hier
Parkeervergunning
Sinds kort is in het Haagse stadsdeel Laak betaald parkeren ingevoerd. Automobilisten ontwijken die kosten door hun auto in de naastgelegen Rijswijkse wijken te zetten. De bewoners daar hebben nu de grootste moeite om een plekje voor hun auto te vinden, met name in de avonduren.
Het vergunningssysteem is een proef van het college van burgemeester en wethouders in Rijswijk. Wethouder Dick Jense (Onafhankelijk Rijswijk) reageert hiermee op de schreeuw van de gemeenteraad en de wijkbewoners om een oplossing voor het schrijnende tekort aan parkeerplekken in Rijswijk.
 
Inwoners van Rijswijk klagen al weken over de last die zij hebben van de invoering van betaald parkeren in Laak. Sinds in Laak moet worden betaald om de auto te kunnen parkeren, zetten veel mensen hun wagens in de naastgelegen Rijswijkse wijken Cromvliet, Oud Rijswijk en Te Werve. Voor Rijswijkers is het daardoor moeilijk om in hun eigen wijk te parkeren.Uit protest werden onlangs de banden van tien auto´s met een Pools kenteken lek geprikt
Vanaf 31 maart een vergunning nodig om te parkeren in Rijswijk
Na een half jaar wordt de proef geëvalueerd en wordt besloten of het vergunningensysteem blijft. De wijkbewoners die te maken krijgen met het vergunningensysteem ontvangen dit weekend een brief. De proef start op 31 maart. Vanaf half maart kunnen bewoners een vergunning aanvragen.
Het college zegt de eventuele parkeeroverlast in de omliggende wijken goed in de gaten te houden. Als de parkeerdruk in omliggende wijken hoger wordt zullen er vergelijkbare maatregelen volgen.
Meer parkeerplaatsen.
21.02.2014 De SP in de Haagse gemeenteraad wil dat in wijken met parkeerproblemen, eerst het tekort aan parkeerplaatsen wordt opgelost, voordat er betaald parkeren mag worden ingevoerd
Dat is de reden dat de partij ingestemd heeft met het toevoegen van 1400 parkeerplaatsen in de woonwijken, zegt SP-lijsttrekker Bart van Kent. “Voldoende parkeerplaatsen zijn belangrijk voor de bereikbaarheid van de stad. Daarom wil de SP dat in wijken met een parkeerprobleem niet automatisch betaald parkeren wordt ingevoerd. Eerst moet het parkeertekort aangepakt worden.”
Het Laakkwartier is zo’n wijk. De SP wil dat het parkeerprobleem hier met prioriteit wordt aangepakt. “In het Laakkwartier is het parkeerprobleem groot en het tast de leefbaarheid aan. Zo zijn in sommige straten zoveel auto’s geparkeerd, dat de hulpdiensten hier niet meer doorheen kunnen. Het is daarom van belang dat hier snel verandering in komt”, aldus Van Kent.