vrijdag, maart 28, 2008


Lees hier verder!

Nasleep brand Camera Obscurastraat

'We hebben ze gewaarschuwd'

Spoorwijk - DEN HAAG - Bewoners van de Camera Obscurastraat in de oer-Haagse Spoorwijk zijn geschokt. Ondanks herhaalde waarschuwingen aan gemeente en politie bleek hun grote angst gisteren uit te komen. Een gezinnetje in een brandende etagewoning leek even als ratten in de val te zitten, toen de brandweer de straat niet in kon. De oorzaak: een ongelukkige combinatie van bouw- en wegwerk.


Een kraanwagen blokkeerde woensdagochtend de toegang tot de Camera Obscuratraat, waar brand woedde. FOTO JOS VAN LEEUWEN

„We hebben de gemeente en de politie herhaalde keren gewaarschuwd,’’ vertelt een boze Raymond Kop. „We hebben de wijkagent erop aangesproken, maar die vond dat we ons niet zo druk moesten maken. Volgens de politie kon de brandweer er best nog wel langs als het nodig was. En de gemeente negeerde onze waarschuwingen gewoon.’’

Het was dan ook wachten op een ongeluk, menen de bewoners, die God danken dat er geen slachtoffers zijn gevallen.



Het probleem is volgens hen een kwestie van planning. Kop: „De gemeente had hier niet moeten herbestraten, terwijl aan de andere kant van de straat een joekel van een kraanwagen de weg blokkeert vanwege bouwwerkzaamheden. Onze straat was daardoor onbereikbaar voor de hulpdiensten. Stel je voor dat er iemand onwel was geworden. zoiets is toch vragen om problemen? Maar nee, volgens de gemeente ligt het aan ons. Wij hadden onze auto’s anders moeten parkeren. Nou, zo zit het dus niet.’’

Hoewel de brandweer in Den Haag op de hoogte is van wegopbrekingen, werd zij gisteren toch in verlegenheid gebracht, doordat aan de andere kant van de straat ook een obstakel stond: een reusachtige kraanwagen. Die kraanwagen in combinatie met de herbestrating aan de andere kant van de toch al uiterst smalle Camera Obscurastraat vormde een lastige hobbel voor de brandweer. De twee brandweerwagens konden de straat niet in.

In luttele minuten koppelden brandweerlieden extra slangstukken aan om de brand in de hal van de woning toch te kunnen blussen. Op dat moment stonden de bewoners van de bovenverdieping van het brandende pand doodsangsten uit. De brandweer mocht dan gearriveerd zijn, ladders bleven door de bereikbaarheidsproblemen op de brandweerwagens.

Het was uiteindelijk de ladder van een buurman waarmee brandweerlieden de slachtoffers (onder wie een baby van minder dan een jaar oud, een tiener en hun moeder) uit hun benarde positie bevrijdden.

Cor Steijn, vader van de vrouw die in het appartement onder de brand woont, spreekt er schande van. „Mijn vrouw was in shock. Ze is nog steeds volledig de weg kwijt. Het gekke is ook dat we het er met buren verschillende keren over hebben gehad. We hebben het contactcentrum van de gemeente gebeld, de wijkagent, maar we werden van het kastje naar de muur gestuurd.’’

Communicatieadviseur Jürgen Lucas van de brandweer Den Haag legt uit dat er sprake was van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. „Wij wisten van de wegopbreking, maar dat een grote kraanwagen de weg blokkeert, heeft te maken met bewustwording. Veel mensen zijn zich nog niet bewust van het belang van bereikbaarheid van de hulpdiensten. Dat geldt ook voor werknemers van bedrijven. Als die machinist zijn kraan net even anders had neergezet, was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest. In dit geval gaat het dus niet om de afspraken, maar om de uitvoering ervan.’’

Door COEN VAN KRANENBURG

Bron: AD 27.03.08



woensdag, maart 26, 2008


Lees hier verder!

Brand in de Camera Obscurastraat.

Onbereikbare brand wekt woede buurt.

Bluswerk loopt flinke vertraging op door opgebroken straat.


De Camera Obscurastraat in Den Haag is aan twee zijden moeilijk toegankelijk. FOTO JOS VAN LEEUWEN

DEN HAAG 26.03.08 - Spoorwijk - Bewoners van de Camera Obscurastraat hebben dinsdagnacht woedend gereageerd toen bleek dat de brandweer niet in staat was bij een brandende woning te komen. Volgens de bewoners ligt de schuld bij de gemeente die hun waarschuwingen in de wind zou hebben geslagen.

In de woning in Spoorwijk (stadsdeel Laak) ontstond tegen drie uur brand, maar vanwege herbestratingswerk kon de brandweer de straat vanaf beide kanten niet in. Daardoor moesten brandslangen worden verlengd om bij het pand te komen, en dat kostte extra tijd.

Volgens woordvoerder Loudsma komt het zelden voor dat een woning voor de brandweer onbereikbaar is. ,,Dat komt in dit geval niet alleen door de opbrekingen, maar ook door geparkeerde auto’s. De straten zijn hier smal, dus daar hebben wij al snel last van.’’

Het vuur woedde op de trap achter de voordeur, waardoor vijf volwassenen en een baby op de bovenverdieping opgesloten zaten. De bewoners brachten de baby zelf door een raam in veiligheid. De brandweer haalde de volwassenen via een ladder uit het pand. Niemand raakte gewond. De woning liep aanzienlijke brand- en rookschade op.

De gemeente Den Haag voerde vorig najaar een campagne in Spoorwijk om bewoners er bewust van te maken dat zij hun auto’s netjes moeten parkeren zodat de straten goed bereikbaar blijven voor politie, brandweer en ambulances. Dubbel geparkeerde auto’s en wagens die op hoeken staan belemmeren de toegang voor de hulpdiensten.

Omwonenden vinden dat de gemeente iets aan de problematiek moet doen, omdat de parkeerdruk in de wijk enorm is. Volgens de gemeente moeten bewoners omwille van de veiligheid elders parkeren.

Bron: AD Door COEN VAN KRANENBURG


Lees hier verder!

Man gooit ramen woning in

Den Haag 26.03.08 Spoorwijk - Een 50-jarige Hagenaar werd maandag 24 maart aangehouden nadat hij van de woning van zijn ex-schoonfamilie een ruit had ingegooid.

Ter plaatse gekomen agenten zagen dat de ruit van de voordeur was ingegooid. De vernielzuchtige ex-schoonzoon was er inmiddels vandoor.


De man werd kort daarna aangetroffen in een café op het Hildebrandplein. Tegen de man werd proces-verbaal opgemaakt.

maandag, maart 24, 2008


Lees hier verder!

Witte Paasdagen in Spoorwijk



Sinds 44 jaar is dit de laagst gemeten temperatuur tijdens de paasdagen en er viel sneeuw. Er gaat het verhaal dat er zelfs sneeuwpaashazen zijn gesignaleerd.


In het begin van de Beetsstraat wordt de laatste hand gelegd aan de oplevering van de nieuwe woningen fase 3.


Aan het eind van de Beetsstraat, ter hoogte van de Schimmelweg, wordt de laatste hand gelegd aan het vernieuwen van de riolering.




Tevens gaat men hier ook de bestrating flink aanpakken.

vrijdag, maart 21, 2008


Lees hier verder!

Electriciteitsmeter gestolen in de Multatulistraat

Spoorwijk - Den Haag Een 54-jarige bewoonster van de Multatulistraat wilde donderagmiddag even lekker tv kijken. Ze kwam bedrogen uit.

ANP FOTO/LEX VAN LIESHOUT

Haar TV deed het niet en ook de verlichting werkte niet meer. Verontrust belde ze met haar energieleverancier.

Nadat de monteur was gearriveerd bleek dat onbekenden haar elektriciteitsmeter hadden gestolen. Onbekend is nog hoe de diefstal kon gebeuren. De politie stelt een onderzoek in.


Bron: AD 21.03.08

maandag, maart 10, 2008


Lees hier verder!

Leefbaarheidsoverleg 11 maart 2008



Leefbaarheidsoverleg 11 maart 2008



Tijdstip: 19.30 uur

Locatie: Informatiecentrum Nieuw Spoorwijk
Erasmusweg 2,


Lees hier verder!

Station Moerwijk: Haagse poort



Het is nog een kwestie van tijd, maar dan is station Moerwijk en de directe omgeving (o.a. Spoorwijk) omgetoverd tot een modern stedelijk knooppunt, waar mensen wonen, werken en reizen.

Het station moet uitgroeien tot de poort van Den Haag. PvdA-wethouder Norder (wonen) en CDA-gedeputeerde Koop (ruimtelijke ontwikkeling) presenteerden gistermorgen in het informatiecentrum bij het station de plannen voor een ware metamorfose.De weg naar station Moerwijk vanaf Holland Spoor voert nu nog langs het desolate bedrijventerrein Laakhaven. De weg maakt onnavolgbare kronkels en gaat onder troosteloze viaducten door. Het bedrijventerrein wordt de komende jaren omgevormd tot een aantrekkelijke woonomgeving waar 850 woningen worden gebouwd.

Op die manier ontstaat een bewoonde corridor van het centrum van de stad in de richting van Moerwijk. Het station moet uitgroeien tot de entree van Den Haag.Voor de omvorming van het gebied tot een aantrekkelijk stedelijk knooppunt zocht Norder contact met de provincie. Volgens de wethouder is de hulp van andere overheden onontbeerlijk bij de ontwikkeling van Knoop Moerwijk, zoals het gebied in de plannen heet.

Voor wat betreft de ontwikkeling van het station heeft de provincie wilde plannen, zo maakte gedeputeerde Koop duidelijk. Station Moerwijk wordt als eerste station omgevormd tot een moderne halteplaats voor de stedenbaan, die de komende jaren in het zuidelijke deel van de Randstad wordt gerealiseerd. Koop wil in dit deel van de provincie een netwerk van railvervoer realiseren, zoals ook andere stedelijke gebieden in Europa die kent. ,,Elke tien minuten moet je op een trein richting Rotterdam kunnen stappen,’’ vindt Koop.

Station Moerwijk wordt een van de zes Haagse stations voor de stedenbaan. In totaal krijgen 32 bestaande stations de komende jaren een facelift. Rond die stations worden dan woonwijken en kantoren gebouwd, zodat mensen makkelijk en snel kunnen reizen.

Voor de ontwikkeling van het gebied rond het station heeft de gemeente Den Haag vier varianten uitgewerkt. In alle varianten krijgt het gebied een enorme impuls en wordt het voorzieningenniveau enorm uitgebreid.

De Knoop Moerwijk is een knooppunt van infrastructuur via weg, water en rail. Het knooppunt verbindt vier cruciale delen van de stad. Dat gebied verdient volgens Norder een moderne stedelijke uitstraling. In elk van de vier uitgewerkte varianten is plaatsgemaakt voor zo’n 1000 tot 1500 woningen.

Daarbij speelt de aanwezigheid van het water een belangrijke rol, aldus Norder. ,,We moeten meer doen met het water, bijvoorbeeld in de vorm van wonen aan het water. Maar ook bij recreatie en vervoer is het water van belang. Dat kan in de vorm van een watertaxi.’’

Norder legt vier varianten voor aan de gemeenteraad en de bewoners van de wijk. Uiteindelijk, na een proces van inspraak en studie, kiest de raad een van de varianten. Mogelijk zelfs nog met aanpassingen, want het gebied biedt door de grote diversiteit volgens de wethouder veel mogelijkheden.

In alle varianten is het de bedoeling dat de openbare ruimte een verbindende rol speelt tussen het station en de omliggende wijken. Met een ’spoor op pootjes’ gaat het gebied meer deel uitmaken van de stad als geheel en sluit het goed aan bij bijvoorbeeld de woningbouw in Laakhaven-West.

Rond het station moeten voorzieningen komen zoals een zwembad of school zodat het station kan uitgroeien tot een ontmoetingsplek. In de variant Avenida staat een stadsboulevard tussen de Neherkade en de Erasmusweg centraal met daaraan natuurlijk bomen en pregnante gebouwen, waarin plaats is voor woningen maar ook voor kantoren. De hoogbouw is beperkt tot 100 meter. In totaal telt deze variant 1290 woningen.

In de variant Poort van Den Haag groeit het gebied uit tot de entree van Den Haag. In dit meest ambitieuze en kostbaarste plan is plaats voor 1580 woningen en verdwijnt de toegangsweg in een tunnel. In de derde variant Waterknoop speelt water de hoofdrol. Er wordt een eiland gecreëerd waarop een mini- Manhattan verrijst met meer dan 2000 woningen. De vierde variant Caleidoscoop is een mix van de andere drie en de goedkoopste.


Zie ook: Slim verdichting Knooppunt Moerwijk

http://bewonersorganisatie.blogspot.com/2005/06/slim-verdichten-langs-de-stedenbaan.html